söndag 11 oktober 2015

I've been to Great Britain!

Jag har varit i England och hälsat på min dotter. Det var väldigt roligt. Det blev mycket garn- och stickprat. Vi hade även planerat att åka till London och gå i garnaffärer. Vi valde dock alldeles fel dag för detta äventyr. Det visade sig att garnaffärerna i London är stängda på måndagar.... Det fick bli ett besök på British Museum i stället och te och scones med jam och clotted cream cream efteråt. Det var en ganska bra ersättning.


Jag hade planerat att ha en del nya projekt att sticka på när jag åkte hem, men eftersom det inte blev något garn blev det svår stickabstinens. Jag fick några nystan av dottern som blev till ett par vantar till Gullungen under hemresan.
Jag har gjort en enkel beskrivning, som jag hoppas går att förstå även av andra. Passa på att sticka några par av restgarner, det går inte åt så många gram!

Gullungevantar
Storlek 1 år
Garn: Sockgarn eller motsvarande, 400 m/100 g
Stickor: 2,25 mm strumpstickor

Lägg upp 36 maskor med färg 1. Sticka runt 1 varv.
Sticka 1 varv 2 maskor färg 1, 2 maskor färg 2.
Sticka 4 varv korrugerad ribb, det vill säga *2 maskor rätt i färg 1, 2 maskor avigt i färg 2*, upprepa varvet ut.
Sticka runt i 12 varv. Jag gjorde lusmönster, men man kan randa eller sticka enfärgat.
Sticka in en tråd för tummen över 8 maskor.
Sticka ytterligare 20 varv.
Hoptagning:
 Se till att ha lika många maskor på varje sticka (9 st).
Varv 1: Sticka ihop första och andra maskan på varje sticka (= 32 maskor)
Varv 2: Sticka alla maskor räta.
Upprepa varv 1 och 2 tills det är 8 maskor kvar totalt. Klipp av tråden och träd den genom de resterande maskorna. Fäst.
Tumme:
Plocka upp 16 maskor till tummen och fördela på fyra stickor. (Jag stickade tummen över 15 maskor, så jag minskade en maska på första varvet.)
Sticka runt i 12 varv. Ta ihop så här.
Varv 1: Sticka ihop första och andra maskan på varje sticka. Om du stickade över 15 maskor, hoppa över hoptagningen på en sticka (=12 maskor)
Varv 2 och 3: Sticka ihop första och andra maskan på varje sticka.
Klipp av garnet, träd den igenom de resterande 4 maskorna och fäst.
Fäst alla trådar och sy igen eventuella hål vid tummen. Sticka en likadan vante. Eftersom hoptagningen är liksidig går det att göra vantarna likadana.

Lycka till!

2 kommentarer:

Rosenvante sa...

Vilken trevlig resa förutom att du inte fick garn då. Sådana vantar som är likadana lärde jag min Claudia att göra, det där med vänster och höger blev nämligen för svårt att börja med. Hursomhelst så stickade hon vantar till alla syskonbarn förra hösten, i te illa av en som aldrig stickat innan.

Garnhumlan sa...

Bravo! Alltid roligt när någon lär sig någonting nytt. Sådana små vantar fungerar också bra som provlappar har jag upptäckt.