söndag 23 februari 2014

Humlans lilla sockrecept.

Introduktion




Att sticka på tåget eller när man sitter i väntrummet kan skapa kontakt med människor som undrar vad jag gör. Ofta blir svaret att jag stickar strumpor. Och väldigt ofta blir reaktionen att det verkar svårt eller frågor om hur man får till hälen eller hur man hittar en bra beskrivning som inte är så komplicerad.

Därför har jag nu bestämt mig för att skriva om hur jag gör och tänker när jag stickar strumpor. Det kommer inte att bli en beskrivning, utan mera ett resonemang om hur man räknar och tips och trix för att få ett bra resultat. Jag kommer att gå igenom varje moment för sig. 

Det finns många sätt att sticka strumpor på. Här visar jag det sätt jag har lärt mig och som jag sedan förändrat lite allteftersom jag provat mig fram. Jag kommer att visa hur man stickar uppifrån och ner, kilhäl och 'vanlig' rund tå. 

Om du vill följa med och sticka efterhand går det bra, kanske vill du bara kika extra på någon särskild del. Har du frågor svarar jag på dem så gott jag kan.

De förkunskaper som behövs är:
lägga upp maskor
räta maskor
aviga maskor



Materialet som behövs är:

Garn
Ett ullgarn som är avsett för sockstickning, med eller utan inblandning av syntet som förstärkning. Jag kommer att använda Drops Big Fabel som är ett raggsocksgarn med 150 meter per 100 gram. Om du är nybörjare bör du välja ett garn med samma grovlek.
Eventuellt kan man klara sig med 100 gram garn till storlek 38, för att vara på säkra sidan bör du ha 150 gram. Vill du ha mer utmaning väljer du fritt och beräknar antal maskor och varv själv.

Stickor. 
Det finns flera alternativ när man stickar sockor. En eller två rundstickor eller strumpstickor. Jag kommer att använda fem strumpstickor 4,0 mm. Välj stickor som passar till garnet du har valt.

Nål, måttband och sax.

Jag utgår från ett par strumpor i storlek 38. Har du väl lärt dig hur man tänker är det lätt att ändra storleken efter behov.


Skaftet


Jag tänker sticka ett par sockor i storlek 38 på stickor 4 mm. Jag vet sedan tidigare att jag behöver 40 maskor. Det finns flera olika sätt att lägga upp på, jag använder mitt gamla vanliga sätt. Det viktiga är att kanten inte stramar.




Lägg upp 41 maskor (eller en maska mer än vad beskrivningen anger). Fördela dem på fyra strumpstickor; 11 på den första stickan och 10 på de övriga.
Flytta nu över den första maskan på första stickan så att den blir sist på sista stickan. Börja sticka på nästa maska på första stickan.
Sticka 2 r, 2 a runt tills du har två maskor kvar på sista stickan (den överflyttade + den sist upplagda). Sticka dessa två maskor tillsammans. Nu har du totalt 40 maskor.


Syftet med att krångla till det lite i början är att få en jämn övre kant.


Sticka vidare i resår 2 r, 2 a så långt som du vill ha skaftet. Längden är så klart en smaksak. Till sådana här tjocka sockor brukar jag vilja ha ett rejält skaft, 17 - 20 cm.

Ett tips är att börja varje sticka på samma sätt, alltså med två räta maskor. Det blir inte lika många maskor på varje sticka men det underlättar arbetet när man vet att varje ny sticka börjar likadant.


Har du garnrester kan det vara fint med lite ränder på skaftet.

Här kommer en tabell över det antal maskor som jag brukar använda till olika storlekar och garngrovlekar. Bara en vägledning, du får prova dig fram. Till att börja med är det bra att antalet maskor är jämnt delbart med fyra. När du förstått principen kan du laborera med andra antal.



Hällappen

Nu är vi mogna att börja med hällappen. Och det är här de flesta problemen börjar. Men det är för det mesta svårare att förstå beskrivningen än att sticka. Samtidigt är det så att om man vet hur man tänker  behöver man ingen beskrivning för att göra hälen.

Steg 1
Dela antalet maskor med 2.
Jag har 40 maskor alltså blir det 20. Dessa maskor är det antal som blir hällappen och även det antal varv som stickas till denna.



Steg 2 
Sätt över hällappens maskor på en sticka. 
Nu har du en sticka med 20 maskor och två stickor med 10 maskor vardera. De två stickorna med 10 maskor får vila och hällappen stickas fram och tillbaka över 20 maskor.

Steg 3
Flytta maskor så att du får symmetri.
Titta på maskorna på stickan. Är det så att du har två räta maskor i början och två aviga i slutet, eller tvärtom, behöver du flytta en maska så att det blir lika i båda ändor av stickan. Jag vill börja och sluta varvet med en avig maska. 



Steg 4
Bestäm vilket ytmönster du vill ha på hällappen.
Enklast är att sticka slätstickning, 1 varv rätt, 1 varv avigt. (Viktigt är att lyfta varvets första maska, se nedan på förstärkt häl.) Men eftersom hälen slits extra mycket kan man sticka den förstärkt.
Förstärkt häl
Varv 1, rätsidan: Lyft första maskan som om du skulle sticka den rätt, *sticka 1 r, lyft 1 som om den skulle stickas rät*. Upprepa *-* tills en maska återstår. Sticka den sista maskan rät.

Varv 2, avigsidan: Lyft första maskan som om den skulle stickas avigt, med garnet framför.


Sticka avigt varvet ut.
Upprepa varv 1 och varv 2 tills du har rätt antal varv.

Antalet varv på hällappen är lika med totala antalet maskor delat med två. I det här exemplet 40/2=20 varv.

En noggrant stickad hällapp lägger grunden för en snygg häl. Hemligheterna är två.
1. Första maskan lyfts på varje varv, rätt på framsidan och avigt på avigsidan (se bild ovan). Då bildas en rad av maskor i kanten. Se nedan. I dessa maskor plockar man senare upp nya maskor.


2. Efter att ha lyft varvets första maska drar man åt lite extra i garnet man stickar med. Det är viktigt att kanten inte blir yvig. Yvar kanten blir det hål när man sedan plockar upp maskor.

Hälens rundning

Markera mitten på hällappen.
Jag har ju 20 maskor, så det blir 10 på varje sida.


Börja med att sticka alla maskor utom en, från rätan med räta maskor. Lägg garnet framför arbetet. Den sista maskan lyfts med garnet framför och sätts tillbaka på stickan.
Jag stickar 19 maskor, för garnet framför arbetet, lyfter maskan och sätter den tillbaka på stickan. Nu har man en ögla kring yttersta maskan. Vänd. 
Lyft första  maskan, sticka resten avigt tills du har en maska kvar på stickan. Lyft med garnet framför och sätt tillbaka på stickan. Vänd.





Nu stickas tillbaka till två maskor före den du lade en ögla runt. Lyft, lägg garnet runt sätt tillbaka. Fortsätt på samma sätt. Lämna en maska ostickad framför maskan med omslag. Det kommer att se ut som om maskorna sitter två och två. För varje varv du sticka minskas antalet stickade maskor.

När du är klar ser det ut så här.
Det ska vara lika många maskor med omslag på varje sida. I det här fallet fyra maskor på varje sida.



Jag brukar lämna ungefär två cm med maskor utan omslag. Lite mer för stora storlekar, lite mindre för små.



Plocka upp maskor vid hälen

Börja med att dela hällappens maskor på mitten och sätt på var sin sticka. Nu börjar varvet här, mitt under foten och stickorna numreras härifrån.
Jag har 20 maskor - det blir tio maskor på varje sticka.


Sticka maskorna på första stickan rätt. När du kommer till en maska med omslag; lyft upp omslaget på stickan och sticka omslag och maska tillsammans.
Antalet maskor hos mig är fortfarande 10 på första stickan.


Fortsätt att använda sticka ett när du nu ska plocka upp maskor på hällappens sida. Det är nu du har stor nytta av att du gjorde en så fin sidokant när du stickade din hällapp. Plocka upp en maska i varje maska. Se till att hålla garnet stramt. Det bör finnas lika många maskor att plocka upp som det fanns från början på sticka 1.
Jag hade 10 maskor från början och jag plockar upp 10 nya. Alltså totalt 20 maskor. (Ibland kan det vara en god idé att fuska lite här genom att plocka upp en extra maska mellan hällappen och fotens ovansida för att undvika hål)

Nu kommer du till fotens ovandel. Sticka hälften av maskorna på en sticka och andra hälften på en sticka. Sticka 2 och 3.


Plocka upp maskor längs hällappens andra sida. Lika många som där.


Sticka därefter räta maskor till början av varvet. Nu ska det se ut så här. Totala antalet maskor ska vara 1,5 gånger så många som du lade upp från början.
Jag lade upp 40 maskor. Nu har jag 20 (ev 21) maskor på sticka 1 och 4, 10 maskor på stickorna 2 och 3. Totalt 60 (62) maskor.




Hälkilen


Börja på sticka 1 (mitt under foten)

Varv 1: Sticka 1 och 4 räta maskor. Sticka 2 och 3 resår, 1 a, *2 r, 2 a*. Upprepa *-* tills 3 maskor återstår, 2 r, 1 a.
Varv 2: Sticka 1. Sticka räta maskor tills 2 maskor återstår. Sticka 2 maskor tillsammans. 
Sticka 2 och 3 som föregående varv. 
Sticka 4. Börja stickningen med en minskning enligt följande: Lyft en maska som om du skulle sticka den rät. Lyft även nästa maska likadant. Se nedan.


Nu har du två lyfta maskor på vänster sticka. Sticka in höger sticka bakom vänster och genom de båda maskorna och hämta en maska.  Se nedan.


På bilden nedan har jag gjort minskningen, som på engelska kallas ssk (slip, slip, knit) och stickat ytterligare två maskor.
Sticka räta maskor stickan ut.


Upprepa varv 1 och två tills du har lika många maskor totalt som du hade när du började sticka. 
I mitt fall 40.


Skälet till att göra minskningen olika på sticka 1 och 4 är att du ska få den här fina, sneda maskraden på båda sidor av foten.


Nu ska du fortsätta att sticka fram tills det är dags att böja minska för tån. Det går bra att mäta direkt på foten. En tumregel är att det ska vara lika många varv mellan upplockningen och tån som det var maskor när du började sticka.

 Tån

Nu är sockan nästan klar. Det ska bara göras hoptagningar för tårna.
När man tittar på den färdiga tån ser man att minskningarna ligger i kanterna och lutar åt olika håll. Därför ska vi använda två olika typer av minskningar, precis som vi gjorde vid hälkilen.
Alla fötter ser olika ut. Jag beskriver en standardminskning. Experimentera med din egen lösning. Det värsta som kan hända är att du får göra om.


Fördela maskorna jämnt på fyra stickor. Sticka ett börjar mitt under foten.

Varv 1
Sticka 1 och 3: Sticka räta maskor tills två maskor återstår. Sticka dessa maskor tillsammans.
Sticka 2 och 4: Börja med att sticka ihop de två första maskorna med lyft, lyft, sticka. Har du glömt hur man gör titta tillbaka vid hälkilen.

Varv 2
Sticka alla maskor räta.

Upprepa varv 1 och 2 tills du har 8 maskor på varje sticka. Sticka därefter bara varv 1 tills du har 4 maskor på varje sticka.

Nu är sockan klar. det återstår bara att 'stänga till' om tårna. Välj mellan två olika sätt.

1 Sticka ihop och maska av.
Ta ur stickorna och vräng försiktigt sockan ut och in så att du får avigan utåt. Plocka upp ovansidans maskor på en sticka och undersidans maskor på en annan. Nu har du två stickor med lika många maskor på varje. Sticka första maskan på båda stickorna tillsammans. Sticka sedan andra maskorna tillsammans. Du har nu två maskor på höger sticka. Drag första maskan över den andra. Sticka ihop två maskor på vänsterstickorna, man får två maskor på höger sticka, drag den första över den andra. Fortsätt tills alla maskor är stickade. Drag igenom garnänden och fäst noga.
Ett klipp som beskriver detta finns här.

2 Sy ihop med maskstygn.
Detta är det absolut snyggaste och bästa sättet. Du får en helt osynlig söm och ingen irriterande skarv vid tårna. Detta är det sätt jag använder. Det är svårare att beskriva än att göra. Här finns en video att titta på.



Nu är sockorna klara. Jag hoppas att du kunnat hänga med.
 Om du stickat strumpor efter detta vore det kul att få se. Posta gärna en länk i kommentarsfältet.Några har hört av sig med frågor via e-post. Det går också bra.


Lycka till med sockstickningen!




4 kommentarer:

Maritas Maskor sa...

Vilket bra initiativ att hjälpa fler igång med att sticka strumpor! Det kan man ju inte få för många av och det finns inget skönare än att trä ner fötterna i ett par handstickade efter en dag på jobbet :)
Det blir spännande att se vad du har skapat i glashyttan sen! :)

heidi sa...

instämmer med Marita, sockstickning är en terapi ibland, för att inte tala om att man aldrig kan ha för många stickade strumpor:)

Melody and M.E sa...

Nu kan jag inte själv ha stickade strumpor, blir alldeles för varm, men har ett barnbarn som önskar sig ett par. Får nog ta och leta fram strumpstickorna och hänga på.
Kram M.E

Garnhumlan sa...

Du är så välkommen!