måndag 4 mars 2013

PULSVÄRMARTEMA I





Det är våren som är på gång, det vet jag säkert nu för i dag kom de första tranorna!

Jag blir alltid glad för kommentarer, men ibland blir man alldeles extra glad, när någon skriver något snällt. Så var det häromdagen, tack till 'anonym', det var så rart det du skrev.

Då är det snart dags att stoppa undan tjocka vantar och mössor, och plocka fram lite tunnare varianter. 

På vårt Stickegille ska vi ha lite pulsvärmar-tema. Om man vill kan man sticka pulsvärmare och jag har plockat fram lite olika mönster beroende på tycke och smak och hur duktig stickare man är. Jag har även totat i hop några egna mönster och några kommer jag att lägga ut på bloggen. De är i gjorda med tanke på deltagarna på Stickegillet, men om någon annan vill ta del av dem går det bra.



Det enklaste är ofta det bästa och jag gillar verkligen de här pulsvärmarna, som alla kan sticka. 

När man stickar en så här enkel modell kommer garnet till sin rätt. Välj ett garn som garanterat inte sticks! Jag har valt Manos Silk Blend Fino för att jag tycker det är vackert, det är mjukt och inte minst det kommer från ett kvinnokooperativ i Uruguay som har som mål att hjälpa kvinnor socialt och ekonomiskt. 


Det är bara ett rakt rör stickat i resårstickning 3 r, 2 a. Längden kan varieras och den kan bäras med eller utan nervikt kant. Till en kofta med trekvartsärm passar den fint. Så här har jag gjort:


Anna
Enklaste resårstickade mudden.

Garn: Manos Silk Blend Fino eller annat mjukt garn med 450 m/100 g. (Till min använde jag 30 gram.)
Stickor: 3 mm strumpstickor

Lägg upp 46 maskor.
Fördela maskorna på tre strumpstickor stickor, 16 m, 15 m, 15 m. Första maskan på sticka 1 flyttas till sticka 3. När du kommer till slutet av varvet stickas den sista maskan ihop med denna maska, du får då en snygg skarv. 
Man kan använda fyra strumpstickor, men i det här fallet är det så få maskor och det blir jämnt maskantal med tre stickor, så jag föredrar det.

Sticka runt i resår: 3 r, 2 a.
Sticka tills du är nöjd med längden. (Du kan prova pulsvärmaren med stickorna kvar). Mina pulsvärmare är 28 cm långa.
Maska av i resår. Var noga med att avmaskningen inte blir för hård, så att kanten dras ihop.

Sticka en till likadan.

Lycka till!


2 kommentarer:

disa sa...

Det garnet är så underbart!! Så fina dina pulsvärmare blev! =)

fale artut sa...

Hejsan hoppsan! Enkla muddar gillar jag, och har man handspunnet som inte sticks så är det förträffligt! De är mycket användbara till allt möjligt, hålla lammvällingen varm, och kaffemjölken kall. Kram till Dig!