söndag 4 mars 2012

Beskrivning på raggsockor från tån - upp



Jag stickar numera helst mina sockor från tån och upp. Jag har provat flera olika metoder och tagit lite här och lite där. Den här beskrivningen är ett hopkok av det som jag tycker fungerar bäst. Jag har skrivit det här i första hand för mina vänner i Nöbbelövs Stickegille, men om någon annan vill använda den blir jag bara glad. Ha gärna synpunkter och berätta om dina färdiga sockor!

Storleken är 37 - 39. Den kan lätt varieras genom att foten görs längre eller kortare. Använd finare eller grövre garn och stickor. Och inte minst är det lätt att räkna om mönstret när man förstått hur beskrivningen fungerar. Och glöm inte att prova efter hand!




Garn: Big Fabel eller annat garn 150 m/100 g, ca 125 g
Stickor: Strumpstickor 4 mm eller det som behövs för att få 17 m/10 cm
Storlek: 37 - 39



Tån
Lägg upp 16 maskor med Judy's magic cast on. Fördela maskorna på 4 stickor med 4 m på varje sticka. Sticka ett varv.
Börja öka på nästa varv:
Sticka 1 o 3: Sticka till sista maskan, öka en maska genom att sticka genom främre och bakre maskbågen, (1 f/b).
Sticka 2 o 4: Sticka 1 m f/b. Sticka övriga maskor. (20 m)
Fortsätt öka på samma sätt till 8 m/sticka. (32 m)
*Sticka 1 varv rätt. Sticka 1 varv med ökningar som ovan.* Upprepa ** till totalt 40 m.
(Om du vill göra samma resårmönster som jag har gjort: Gör ytterligare en ökning, för att få rätt antal m för resårmönstret på sockans ovansida.Resten av beskrivningen förutsätter detta)
Sticka resårmönster *1 a, 3 r*, upprepa 5 gånger. Därefter 1 a. (21 m). Sticka 20 m rätt.

PROVA!





Foten
Fortsätt sticka med resårmönster på ovansidan och slätstickning på sulan till sockan mäter 14 cm.



Kilen
Ökningarna sker i slutet av sticka 1 och i början av sticka 4 (sulans maskor).
Varv 1: Sticka första stickans maskor räta. Lyft upp tråden mellan sista maskan på sticka 1 och första maskan på sticka 2 och sticka genom bakre maskbågen, för att slippa hål. Sticka andra och tredje stickans maskor i resår. Öka mellan sticka 3 och 4 som mellan sticka 1 och 2 och sticka därefter sticka fyras maskor räta.
Varv 2: Sticka utan ökningar.
Sticka varv 1 och 2 växelvis tills du har totalt 61 maskor. (21 på ovansidan och 40 på undersidan)









Hälen
Hälen stickas enbart på undersidans 40 m, sticka 1 och 4.
Varv 1: (Rätsidan) Sticka 10 m, placera markör (pm), sticka 19 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avigt och med garnet framför stickan, pm, sätt tillbaka den lyfta m på vänster sticka och vänd. Det ska nu finnas 20 m mellan markörerna och 10 utanför på vardera sida.
Varv 2: (Avigsidan) Sticka avigt till 1 m före markeringen, gör ett omslag på samma sätt som på föregående varv. Vänd
Varv 3: (Rs) Sticka till 2 m före maskan med omslag. Gör ett omslag kring nästa m . Vänd.
Varv 4: (As) Sticka avigt till 2 m före maskan med omslag. Vänd.
Varannan maska har ett omslag och varannan saknar.
Upprepa varv 3 och 4 tills det finns 4 par (maska med omslag och maska utan) på varje sida om fyra maskor utan omslag.

Hällapp
Varv 1: (Rs) Sticka de fyra räta maskorna och fortsätt sedan med de parade maskorna på sidan. När du kommer till en maska med omslag, plocka upp omslaget på stickan och sticka det tillsammans med maskan. Vid sista maskan med omslag före markören, sticka omslag + maska +första maskan efter markören tillsammans genom bakre maskbågen (ta först bort markören). Vänd.
Varv 2: (As) Lyft första maskan avigt och sticka därefter avigt fram till den sista maskan med omslag före markören. (Sticka ihop maskorna med deras omslag efterhand som de passeras). Ta bort markören. Sticka ihop sista maskan + omslag + första maskan efter markören avigt. Vänd.
Varv 3: (Rs) Lyft första maskan rätt. Sticka tillbaka till en maska före 'gapet'. Sticka samman de två maskorna på var sida om gapet rätt, genom bakre maskbågen. Vänd.
Varv 4: (AS) Lyft första maskan avigt. Sticka avigt till en maska före gapet. Sticka ihop nästa två maskor tillsammans avigt. Vänd.
Sticka växelvis varv 3 och 4. För varje varv minskas en maska från hällappen. '
När alla hällappens maskor är slut, vänd och sticka rätt tillbaka över hällappens 20 maskor. Fortsätt till ovansidans maskor och sticka i resår. Sista maskan på ovandelen stickas samman med första på hällappen, avigt genom bakre maskbågarna. Fortsätt att sticka runt över hällappens maskor i resår. Nu är det 40 maskor på stickorna igen.

PROVA!

Skaft
Sticka runt i resår till önskad längd. Sticka ett varv med bara räta maskor. Maska av löst. Använd gärna estnisk avmaskning.

Sockan är färdig. Fäst trådarna.




Till sist,
en bild för att hälsa våren välkommen.



Ha en skön söndag!

11 kommentarer:

Birgitta sa...

Tack för att du skriver så utförligt hur man stickar sockar nerifrån och upp.
Kram Birgitta

Em sa...

vilken toppenbeskrivning! tusen tack, den var verkligen till jättestor hjälp för mig :)

Susanne Bäck sa...

Hej,
Jag har aldrig gjort strumpor innan då jag tycker att det verkar svårt, men denna beskrivning kommer jag att testa :-)

så som du har beskrivit det verkar det ju inte så svårt.

Trevlig helg och tack på förhand!

Anonym sa...

Jätteroligt att sticka från tån och uppåt. Jag gör dock en annorlunda häl. En som inte är beroende av vilken riktning man har på stickandet.
Tusen tack för inspirationen! Nu kan jag inte sluta sticka.

gerd-inger sa...

HEJ - jag skall spara detta mönster - känns helt rätt för mig att sticka!

Garnhumlan sa...

Vad roligt! Hoppas du blir nöjd!

Anonym sa...

Tack för en jättebra och utförlig beskrivning! Din var den bästa av alla jag hittat på nätet : )
/Cika

Anonym sa...

Jättefina sockor, men jag går bet på HÄLEN! Jag förstår inte alls beskrivningen med omslag "gör ett omslag kring nästa maska". Omslag för mig är att man lyfter maskan så att det blir ett hålmönster. Jag får börja med socka nr 2 så länge och uppsöka ett stickkafé på måndag för att få hjälp. Första gången jag stickar raggsockor och hälen verkar besvärlig att få till. Hoppas att jag får till det till slut! Hälsningar Sivan på Orust

Elisabet sa...

Jag förstår inte heller vad du menar med omslag på hälbeskrivningen. Du skriver Varv 1:"lyft 1 m som om den skulle stickas avigt.... pm... sätt tillbaka den lyfta m och vänd". Varv2: Sticka avigt till 1m före markeringen, gör ett "omslag på samma sätt som på föregående varv". Men det var väl inget omslag på första varvet, det var ju en lyft maska. Sen på varv 3 o 4 skriver du "omslag" igen.

Carina sa...

Hej! Glad att jag hittat till din fina blogg med bra beskrivningar. Har bara stickat sockar uppefrån och ner men nu ska jag testa tå upp.

Anonym sa...

Hej ! Tack för hälkil beskrivningen . Det blev jättesnyggt!