söndag 11 augusti 2013

Augusti


Här springer tiden fram. Snart mitten av augusti. I dag skördar Morgan veteåkern utanför vår trädgård med sin stora, stora skördetröska.  Jag skördar också. Bönor, squash, morot och snart är plommonen mogna. Det ger en speciell glädje att äta sin egenodlade mat. Förutom vetskapen att den inte är besprutad känns det också väldigt bra att den inte är transporterad långa sträckor, inte lagrad, inte packad i plast... bara buren från landet in i köket. Kan det bli bättre? Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur mycket bättre det skulle vara om vi fick en närmare kontakt med odling och produktion av det vi äter.
Men det ska jag inte göra, för det har många gjort före mig och dessutom mycket bättre. 

Det här är ju en stick- och garnblogg!

Det är länge sedan jag först hörde talas om färgväxande bomull av en bekant som hade importerat sådant garn från Amerika. Jag har sedan dess haft det i tankarna och för några år sedan började det dyka upp i en del garnaffärer. Nu har jag äntligen slagit till och köpt mig några egna härvor. Så vackert och mjukt. Har inte bestämt vad det ska bli ännu, men har en del tankar... Garnet heter Pakucho, färgen är Forest och jag köpte det här.




Under sommaren har jag kämpat med en kofta efter eget huvud. Stickat och repat upp och stickat igen. Den koftan finns bara i mitt huvud ännu så länge. Men jag behövde ett litet projekt som omväxling. Något som blev klart snabbt.
Ett par vantar till lille A, snart två år fick jag lust att göra. Jag letade både på nätet och i bokhyllan efter en beskrivning som skulle passa med hittade ingen. Så då gjorde jag en egen.
Så här blev det:




DAGISVANTAR till A.

Garn: Karisma
Stickor: 3,5 mm strumpstickor.
Storlek: 2 år

Lägg upp 28 m och sticka resår 1 r, 1 a, runt i 12 varv. 
Gå över till slätstickning och öka samtidigt 4 m så att du har 32 m totalt.
Sticka 10 varv. 
På nästa varv stickas in en tråd över de första 7 maskorna på varvet för tumhål. Gå tillbaka till början av varvet och fortsätt sticka slätstickning som tidigare i 16 v.
Nu börjar hoptagningen. Jag har valt att göra en stjärnhoptagning. På så sätt kan höger och vänster vante stickas lika, utan hänsyn till tummens placering. Man kan, om man vill, sticka tre vantar för att ha en i reserv när barnet tappat en vante.
Föredela maskorna så att det blir 8 maskor på varje sticka.
Hoptagning: varv 1, sticka tills du har 2 m kvar på stickan, sticka 2 m tills. Upprepa varvet ut. (28 m)
Varv 2: Sticka som vanligt (här bytte jag färg).
Upprepa varv 1 och två tills du har totalt 8 m. Sticka ett varv till. På nästa varv stickas maskorna i hop två och två. 4 maskör kvar på stickorna. Drag igenom tråden.


Tumme
Plocka upp 7 maskor på varje sida om den instickade tråden och peta ur densamma. Plocka upp en extra maska i skarven mellan de främre och bakre maskorna. Detta för att undvika hål vid tummens bas. 
Sticka runt på dessa 16 maskor i 8 varv. Ta i hop tummens maskor så här.
Varv 1: sticka 2 m, sticka 2 m tills. Upprepa varvet ut. (12 maskor)
Varv 2: Sticka 1 m, sticka 2 m tills. Upprepa varvet ut. (8 maskor)
Varv 3: Sticka 2 m tills. Upprepa varvet ut. (4 maskor)
Drag tråden i genom återstående maskor.

Fäst trådar.
Jag behöver öva på maskstygn, så jag passade på att dekorera vantarna. (Jag vet att de som jobbar på dagis uppskattar att kläderna är märkta.)

Låna gärna beskrivningen. 
Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Tack för att du delar med dig av mönstret. Jag har nu stickat två par vantar efter det och det blev prima vantar! Jag stickade några varv till på tummarna men det är nog så att alla har lite olika långa tummar :)