tisdag 17 april 2012

Sotarmössa, beskrivning



Jag är såld på att sticka sockor nerifrån och upp. Så varför inte också sticka mössor från 'fel håll'. Virkade mössor görs oftast från toppen, men stickade görs oftast från nedre kanten. Det finns flera fördelar med att sticka mössan från toppen, därför har jag gjort några experiment med att sticka mössor så. Främsta fördelen är nog att man kan beräkna garnåtgången lättare och att man kan prova allteftersom. Två mössor har jag gjort i modell sotarmössa, tonårssonen har provburit dem. Dock ville han inte ställa upp som modell....



Jag beskriver här den bruna mössan, en vårmodell i bomull, och förklarar hur man kan ändra beskrivningen till den gröna yllemodellen.

Garn: 1 nystan Drops Safran, 50 g/160 m, färg 52 mörk brun.
Ett annat alternativ är sockgarn med ca 400 m/100 g.
Stickor: Strumpstickor 2,5 mm.
Storlek: 56 - 58 cm (men mycket elastisk)

Lägg upp 12 m genom att göra en lös ögla runt tummen. Med öglan som stomme görs 12 m genom att hämta upp öglor ömsom över- och underifrån öglan.

Fördela m på fyra strumpstickor 3 mm, 3 m på varje sticka. Sedan kan man dra ihop öglan genom att dra åt tråden.

Varv 1. *Öka 1 m genom att sticka i främre och bakre mb på första maskan. 2 r m.*
Sticka från *till* på varje sticka. 16 m.
Varv 2. *Öka 1 m genom att sticka i främre och bakre mb på första maskan. 1 a, 2 r.*
Sticka från *till* på varje sticka. 20 m.
Varv 3. *Öka 1 m genom att sticka i främre och bakre mb på första maskan. 2 a, 2 r.*
Sticka från *till* på varje sticka. 24 m.
Varv 4. *Öka 1 m genom att sticka i främre och bakre mb på första maskan. 1 r, 2 a, 2 r.*
Sticka från *till* på varje sticka. 28 m.
Varv 5. *Öka 1 m genom att sticka i främre och bakre mb på första maskan. 2 r, 2 a, 2 r.*
Sticka från *till* på varje sticka. 32 m.

Varv 6. *Öka 1 m genom att sticka i främre och bakre mb på första maskan. 3 r, 2 a, 2 r.*
Sticka från *till* på varje sticka. 36 m.
Varv 7. *Öka 1 m genom att sticka i främre och bakre mb på första maskan. 1 a, 3 r, 2 a, 2 r.*
Sticka från *till* på varje sticka. 40 m.
Varv 8. *Öka 1 m genom att sticka i främre och bakre mb på första maskan. 2 a, 3 r, 2 a, 2 r.*
Sticka från *till* på varje sticka. 44 m.




Fortsätt att öka på samma sätt, de nya maskorna anpassas till resårmönstret 2 a, 3 r, tills antalet maskor är 140, 35 m på varje sticka.





Sticka till 22 cm, eller önskad längd i resårmönstret. Den här längden ger en mössa som uppvikt slutar nära örats övre kant. Maska av löst i resår.




Yllevarianten är stickad i Cascade 220 wool Heathers, på stickor 4 mm. Sluta öka när antalet maskor är 25 på varje sticka, totalt 100 m. Om du vill att mössan ska täcka öronen öka längden till ca 26 cm. Det gick åt 70 gram.

Det är mycket lätt att ändra mönstret efter dina behov. Prova dej fram. Ändra antalet maskor i resårmönstret, längden på mössan, antalet maskor, garnkvalitet, färg.
Lycka till!

29 kommentarer:

Sunna sa...

men så bra mönster, tusen tack

fale artut sa...

Ja, det ser inte alls dumt ut! Har jag något garn tro.......

Rosenvante sa...

Tack snälla du, jag ska skriva ut det i morgon på jobbet.

StickLena =KnitLena sa...

Mycket vacker uppifrån! Tack för ett annorlunda mönster!

Maria sa...

Tack för mönstret. Jag stickade en mössa till sonen. Han gillade den och jag tycker den blev riktigt fin!
http://www.hildursbarnbarn.se/2012/09/25/sotarmossan-ar-klar/
Tack för mönstret!

Mona sa...

Takk for et flott mønster! Se mitt resultat her:
http://mosunbi.blogspot.no/2012/10/more-fall-knitting.html

Lisen sa...

Jättefin mössa - vill verkligen testa att sticka den men jag blir, efter 10 försök, inte klok på hur man gör den där öglan i början. Jag skulle vara väldigt tacksam för en lite utförligare beskrivning!

Garnhumlan sa...

Hej Lisen!Kul att du gillar mössan och vill sticka den.
Kanske kan den här videon hjälpa dig att komma igång. http://www.youtube.com/watch?v=BNeiPIL41M4&feature=related
I stället för att göra virkade maskor plockar du bara upp maskor för stickning tils duhar 12 maskor på stickan. Sedan kan du dra ihop öglan. Man kan även starta med en löpögla. Då får man se till så att den ände som är kvar är den som man kan dra ihop öglan med när man hämtat upp sina 12 maskor. Hoppas det här var till hjälp. Hör annars av dig igen. Lycka till!

Anonym sa...

Superbra beskrivning! Men jag tyckte den vart lite "toppig", så jag lade upp 20 m från början istället, och det blev, i mitt tycke mycket bättre, mössan fick en rundare form.Snabbstickad är den också!

Tack!

Kulturstickan sa...

Hej!
Mössan väckte stort intresse på vårt stickcafé igår kväll. Så fin! Varm o skön till hemlösa. Men det blir säkert också julklapp till män o söner.

Anonym sa...

Hej!
Jag länkade till din beskrivning till online Stickcafé, hoppas att det var ok!

Det är en så himla bra beskrivning! Tack och nig!

Åsa

Unknown sa...

Skitsnygg mössa men det är en sak som jag inte fattar. Det blir hela tiden en maska över som det inte står beskrivet vad man ska göra av. t.ex. andra varvet består av en ökning, 1 avig sedan 2 räta. Då har jag en maska kvar på stickan, vad gör jag för fel?
Mvh Dan

Garnhumlan sa...

Hej Dan! Upptäckte din fråga lita sent. Ska försöka svara.
Varv 2: *Öka 1 m genom att sticka i främre och bakre mb på första maskan. 1 a, 2 r.*
Du har 4 maskor. Maska 1: sticka i främre och bakre mb. Maska 2: 1 avig. Maska 3 o 4: räta. = alla maskor stickade. Du har nu 5 maskor på stickan.
Hoppas att det var till hjälp. Undrar du mer kan du e-posta. Hälsningar från Humlan

Anonym sa...

Vill gärna knyta an till Dans fråga. Den ökade maskan i främre o bakre maskbågen, ska de stickas räta alla varv?

Ingrid Forsberg sa...

Hej! Jättefin mössa, som jag börjat sticka. Men jag fastnar helt efter varv 8 - förstår inte alls hur du menar här: "Fortsätt att öka på samma sätt, de nya maskorna anpassas till resårmönstret 2 a, 3 r". Jag har försökt få in i mitt huvud hur logiken i mönstret i de tidigre varven är, men jag kan inte för mitt liv komma fram till hur jag ska tänka... Går det att förklara lite tydligar för en trött hjärna? :) PS. De ökade maskorna i främre o bakre maskbågen har jag hela tiden stickat rätt, är det meningen? eller ska det också anpassas till mönstret "2 a, 3r"?

Anonym sa...

För något år sedan stockade jag tre sådana här mössor som jag minns det helt utan problem, nu kan jag för mitt liv inte komma längre än till varv 8. Det är väl bara att inse att jag blir dummare och dummare ju dre jag blir😢

Monzan sa...

Hej!
Jag har blivit helt besatt av ditt mönster! Har även gjort om det till ett baskermönster.
Jag undrar om det är ok med dig att jag stickar sotarmössan och säljer på en Julmarknad (självklart så skriver jag var mönstret kommer ifrån)
Pengarna går till årets Nobelfredspristagares sjukhus. Det är inte jag som ordnar insamlingen, så jag vet inte mycket mer än så här.
Vill du ha mer info, så kan jag ta reda på mer.

Vh
MonicaZ
monica@camolica.se

Ulaninen sa...

Tack för superfint och smart mönster! Funkar fint även på lång rundsticka! Stickar snabbt nu för att få den färdig som julklapp till maken. Perfekt sysselsättning i sjukstugan.

Unknown sa...

Ska man öka varje varv eller har man ett varv utan ökning

.. sa...

Hej, kan du ge en förklaring på hur du menar när du lägger upp maskorna?

Ylwis sa...

Vilket mönster! 👌👌👌
Så smart och snyggt 🌟🌟🌟

Unknown sa...

Har också hittat till mönstret på denna mössa nu ���� Hade lite problem med uppläggningen men gjorde någon egen variant.
Har nu stickat t o m varv 8 men har svårt att fatta hur jag går vidare.Vore tacksam för lite råd och tips ����

trollet:nr1 sa...

Då många kommenterat (även om kommentarerna är gamla) tänkte jag dela med mig av en video som hjälpte mig förstå hur det är menat att man ska lägga upp maskorna:
https://www.youtube.com/watch?v=YFwygoIIs2Q&ab_channel=VeryPinkKnits

Unknown sa...

Mitt favvomönster - till både stora och små

Greta sa...

Tack, Super duper mönster👍

Anne sa...

Tack för det fina mönstret, har inte stickat på 20 år och denna mössa fick mig att ta fram stickorna igen.

Lena Stensson sa...

Skrev ut detta mönstret 2017 men har inte använt det förrän nu. Vilket roligt mönster att sticka! Tack för att du delar med dej!

Anonym sa...

Tack för en snygg mössa och en rolig stickning ett sant nöje att göra :) Berit

Caroline F sa...

Älskar detta mönster!! Tusen tack för att du delar! Har stickat mössor till hela familjen och nu är det dags för en till mig själv också. Tack för ett underbart mönster!