onsdag 1 mars 2017

Mars och våren har kommit!


Mars månad, hösten har övergått i vår. Vart tog vintern vägen? Några dagar av snökaos och minusgrader, sedan var den borta. Som förståndig vuxen kan man säga att det är skönt att slippa skotta och att det är bra för elräkningen. Men känslomänniskan och biologen inom mig är bekymrade. Jag gillar ju snön! Och hur ska det bli för alla djur och växter som ska anpassa sig till nya förhållanden.


Här blommar vintergäck och snödroppar sedan flera veckor tillbaka. Lärkan drillar när solen visar sig och i går kom den första vipan flygande över mitt huvud. På bilden här ovan finns det gott om färdiga stickprojekt. Jag hoppas kunna återkomma till dem senare.


I garnhumleboet råder full aktivitet. En del dagar har vi kunnat sitta ute i solen med kaffe och garneri! Här håller jag på med mitt egenspunna garn från Swaledalefår. En spännande historia. Fortsättning på detta kommer  snart.


Och till sist ett litet projekt. Jag blev inspirerad av att se vad folk stickar i Yllotylls KAL. Jag dök oförskräckt in i garnhyllan och kom ut med: Edition 3 från Schoppelwolle i färgen Dew point, och BabyalpacaSilk från Drops. Lite olika grovlek, men det bidrar till att tröjan får mera struktur. Jag har utgått lite från Tin can knits gratismönster Flax light. Ett mönster som jag verkligen rekommenderar till alla. För nybörjaren finns det illustrationer och utförliga beskrivningar, för den mer erfarne är det ett utmärkt mönster att ha som underlag till egna skapelser. 
Min tröja är i minsta storleken och jag tror att kvalitén gör den till en utmärkt tröja för kallare sommardagar. Totalt väger den knappt 70 gram.
Jag använde stickor 2,5 och 3,0 mm.

2 kommentarer:

Heidi sa...

Det låter om som om flera intressanta inlägg är på väg!

Ja, vilken kass vinter det har varit. Knappt någon snö, och nästan inga minusgrader. Det känns mer som om det "bara" har varit en lång, mörk och relativt regnfattig höst. Förhoppningsvis blir våren och sommaren bättre.

Sommartröja, vilket härligt ord:) Men den ser väldigt skön ut, perfekt för dom där kyliga sommarkvällarna:)

Garnhumlan sa...

Tack Heidi! Nu kommer nog värme och ljus tillbaka. Det kommer säkert mera om ull och får om det är det du menar.