torsdag 23 mars 2017

Den lilla bladälvan

I Skåne, på landet, i farmors trädgård finns det mycket att upptäcka. Insekter, fåglar och igelkottar. Bär, frukt och många blommor och grönsaker. Och ibland kan man få se det oväntade, om man bara tittar noga.


Jag såg en liten älva som fladdrade runt i den stora linden. Den hälsade på de nyss utslagna vårblommorna.


Just den här älvan är en bladälva. Den bor i ett lindlöv bland grenar och blad.


Ibland sover den lilla älvan tryggt i sitt blad. 
Jag vet inte så mycket mera. Jag vet inte vad älvan heter eller om det finns flera. Jag har hört ett rykte att det finns en älva som bor i blommor. Den har inte vaknat ännu. Men tranorna kommer nu varje dag över våra huvuden och de ropar högt, och då brukar alla älvor vakna.....


Det här var ett riktigt roligt litet projekt, som passar jättebra för rester eller mininystan. Stoppa kan man göra med garnändar eller kanske lite ull. Mössan sitter lös. 
Välj ett tunnare garn, och få en pytteliten älva. Jag använde olika rester av ull och stickor 3 mm till min älva.

Beskrivningen har skrivits av den duktiga Susan B Anderson. Hon har gjort många fina mönster för djur och accessoarer. 


Nu blommar nog snödropparna även lite längre norrut, åtminstone i varma lägen. Och visst är de vackra i stora, vita klungor. Men om man sänker sig ner till den lilla älvans nivå och tittar på snödroppen underifrån, får man se något riktigt vackert. Och sätt näsan intill och känn den friska och lite söta doften.

1 kommentar:

Heidi sa...

Hon är ljuvlig:)