torsdag 12 januari 2017

En dag i januari

I dag kom snön och stormen. Hela omgivningen blev svartvit. Det tjöt i skorstenen och det var skönt att sitta framför en sprakande kamin. Elen försvann, tågen slutade att gå och jag undrade om mannen skulle kunna komma hem från staden. Och jag som hade ett paket att hämta i samhället. Det får vänta till i morgon när plogen har kört.


Men sedan kom regnet. Termometern steg över noll. Allt blev mörkt och vått. Som vanlig skånevinter. Men vi märker redan att dagen har blivit längre, och i rabatten strävar snödropparna mot ljuset.

Humlorna var inne. Vi färgade garn och drack varmt ingefärste. Inte otrevligt alls!

*****

När jag hade besök av barnbarnet under julen frågade jag om hon ville att farmor skulle sticka ett par strumpor åt henne. Det ville hon. Jag frågade vilken färg hon ville ha, och då sa hon alla färger som hon känner till. 

Det kändes som en utmaning att hitta det garnet, men hos Opalicious hittade jag det till slut. Och som grädde på moset har det även lite glitter.


Här är sockorna, jag hoppas att de faller fina fröken i smaken.

Garn: Opal, sockgarn, Funny Glitter. 30 gram.
Stickor: Strumpstickor 2,25 mm
Storlek: 23
Beskrivning: Min egen. Från tån. 44 m. Sticka 30 varv på foten. Fish Lips Kiss Heel. 
Skaftet 2 a, 2 r.

*****

Blocka eller inte blocka socka? –Det är frågan...


Inte ska man väl behöva blocka sockor! Det är väl ändå onödigt! Så har jag tänkt, medan jag sneglat på dyra sockblockare i plast. Det är ju roligare att ta bilder med sockorna på riktiga fötter. 
Eller?
Fast det ser ju fint ut när de visar upp sina blockade sockor på podcaster och bloggar. Och visst är det roligare att ge bort, om sockorna ser släta och fina ut.
Nu har jag löst dilemmat på mitt sätt. Ett tallriksunderlägg för 10 kronor blev till sockblockare i storlek 23.

Detta var sockpar nummer ett år 2017. 

1 kommentar:

Karin Petersen sa...

Åh, dom sockarna måste ju falla gullungen i smaken!!!!! Jättefina! Man skulle kunna ha ett par sådana själv!
Karin