tisdag 25 oktober 2016

Mera handspunnet

I dag har vi haft en underbar höstdag här på sydkusten. Luften har varit klar, löven har skiftat i guld och engelskt rött och gässen har flugit i plogformat. Kort sagt toppen.

Tänkte fortsätta lite på samma tema som i föregående inlägg. Nämligen handspunnet. Förra julen fick min dotter en påse med fuzzlings. Hon valde att spinna dem tillsammans. Hon tog alltså de olika ullbitarna och spann dem tillsammans i en enda lång tråd. Därefter tvinnade hon dem så att hon fick ett tvåtrådigt garn. Det blev färggrannt och vackert, men återigen uppstod problemet vad man gör av ett vackert litet nystan. 


Den här gången fick den bli till ett ok på en barntröja. Mönstret är improviserat och jag har stickat i ett stycke, nerifrån och upp. Tröjan har vriden resår i nederkant, ärmar och hals. Det handspunna garnet bildar mönster på oket. Jag har stickat i lite olika reliefmönster, för att få extra intresse i det ojämna garnet. Eftersom det handspunna var lite löst och lite ojämnt har jag gjort en rand av bottenfärgen för att hålla ihop det hela.


Bottenfärgen är Peer Gynt, från Sandnes. Jag har använt garnet tidigare, ett ärligt och bra ullgarn. Dock tycker jag att det noppar sig mera nu är för trettio år sedan, men jag kan ha fel.
Stickor 3,75 mm till tröjan och 2,25 till resårerna.

Tröjan har varit i bruk ett tag och blivit godkänd av ägaren. Jag har bara kortat av ärmarna lite.

Jag försöker att använda det jag (och i detta fall dottern) spinner direkt. Tycker inte att det ska bli liggande bland det köpta garnet. Det är en väldigt lyxig och tillfredsställande känsla att stycke med något man spunnit själv. 

4 kommentarer:

Heidi sa...

Att använda det handspunna till oket är ju perfekt! Då behövs ju inte så mycket, samtidigt som det ger "personlighet" till plagget! Det färdiga resultatet är jättefint!

Det där med hoppning är definitivt ett problem! Själv försöker jag lösa det genom att sticka garnet med mindre stickor än rekommenderat. Min erfarenhet är att det funkar även långsiktigt. Men jag undrar ständigt hur andra löser det. Sedan finns det förstås garn som är spunnet på ett sådant sätt att det inte noppar så lätt:)

Garnhumlan sa...

Jag tänker att vi stickar (och virkar) mycket lösare nu än för 50 år sedan. Det vill säga att vi använder grövre stickor.
Dessutom misstänker jag att garner ofta är av sämre kvalitet numera. Allt ska vara så billigt som möjligt och då finns det inte rum för kvalitetstänk. Jag brukar ta bort noppar med en sax som jag lägger parallellt med det stickade och klipper. Det tar en stund, men det ger ett bra resultat. Efter att jag gjort så en eller kanske två gånger brukar problemet minska.

Karin Petersen sa...

Så fin!!! Så härligt att kunna använda egenspunnet, eller "dotterspunnet" garn.
Karin

Garnhumlan sa...

Karin, Det är så roligt! Du kan ju prova nästa stickegille!