tisdag 4 oktober 2016

Den som väntar på något gott...

Jag förstår inte hur det går till, men plötsligt är det dags att fylla år igen. Det känns som att det inte alls var länge sedan senaste gången. Fyller man år oftare numera?
När barnbarnet ska berätta hur gammal hon är håller hon upp två fingrar i luften och säger två, hon fyllde ju i somras. Se'n frågar hon -Hur gammal är du farmor? Jag försöker visa med mina fingrar, men hon har tappat intresset innan jag ens hunnit halvvägs. Hon konstaterar att -Farmor är jättemånga år! Och visst kan det kännas så ibland, men för det mesta känner jag mig inte så gammal. 

När man får fina presenter är det roligt att fylla år! Ända sedan jag var på Bohus Museum och tittade på utställningen om Bohus stickning för många år sedan, har jag velat sticka en sådan kofta. Men prislappen har varit för dryg, så det har förblivit en dröm. Jag berättade det för min dotter när vi sågs i somras, och på födelsedagen fick jag ett mjukt paket från mina fyra barn. Jag blev så glad.


Jag ska gå och titta på den här påsen länge, och tänka på hur fantastiska barn jag har och hur kul det ska bli att sticka den här tröjan.


Likadant med den här boken. Jag har önskat mig den i flera år. Och när jag fick den nu av bästa vännen blev jag så glad att jag nästan slog volter. Det var så oväntat och så roligt! Att du kom ihåg att jag sa förra sommaren, att jag önskade mig den här boken. Det här är 'bibeln' om man är intresserad av får och ull och garn. 


Så roligt kan det vara att få presenter som betyder mycket. Tack, tack till er. Ni är ju inte här just nu, men jag skickar en näve solmogna björnbär.

7 kommentarer:

Leena sa...

Vilken fantastisk present du fick! Ska bli roligt att se den färdiga tröjan så småningom.
Och grattis i efterskott!

Katrina sa...

Gratulationer!

Katrina sa...

Gratulationer!

Garnhumlan sa...

Tack så mycket!
Det dröjer nog länge innan jag ens sätter stickorna i den tröjan. Först vill jag krama paketet och känna att nu ska jag sticka en egen bohuskofta!

Heidi sa...

Vilka fina, och välvalda presenter du har fått! Ser fram emot att få se tröjan växa fram här på bloggen:)

Stort grattis i efterskott!!

Teresa sa...

Grattis! Vilken fantastisk present dina barn valt åt dig. Bohuströjorna är konstverk ( men väldigt dyra).
Museet heter dock Bohusläns museum och är ett underbart museum om man är intresserad av denna klippiga del av Sverige.
Lycka till med stickningen (har för mig att man stickar på 2,5-or, vilket meditativt arbete..!).

Garnhumlan sa...

Hej Teresa!
Så roligt att höra från dig.Hoppas att allt är gott och att du hantverkar lite, även om du inte skriver om det.
Det jag minns mest från Bohusläns museum, förutom stickningen är doften av tjära. Ett fint museum är det, inte minst byggnaden i sig.
Passar mig väl med lite långsam stickning, men är mera orolig för att garnet så mörkt, nu när den mesta stickningen sker på kvällen i LED-lampans sken.
Ha det gott!