söndag 11 september 2016

Förvirrad

I almanackan står det att snart är vi i mitten av september. Frukten mognar, aldrig har vi haft så mycket frukt som detta år. Kvällarna är mörka och man ser tydligt stjärnbilderna redan när man går ut med hundarna inför natten. Men det är så varmt som mitt i sommaren. Mitt på dagen sitter man helst i skuggan. 
Det är nästan så att jag börjar längta efter hösten och den klara, svala luften. Jag vill plocka fram lite koftor och sjalar och kunna prova mössorna som jag stickat under våren och sommaren


Även hantverksmässigt är det lite annorlunda mot hur det brukar vara. Jo, visst har jag stickat en hel del, men jag har också spunnit och färgat, både ull och garn. Planen är att visa en del här på bloggen under hösten och att prata mera om ull och hur den blir till garn. Men jag tänkte börja med lite stickat.

Först ut är en liten hög med kläder till Gullungen, som hunnit fylla två år i sommar.


Jag börjar överst i högen med västen. När jag frågade föräldrarna vad de önskade för stickat till dottern inför hösten var ett svar, en väst med dragkedja. Att ha under overallen när det blir kallt, eller som lite extra värme ute under hösten. Jag vill gärna utmana mig själv när det gäller stickning, men jag avskyr att montera dragkedjor i alla lägen. Här gäller det dock en ganska kort dragkedja och till en alldeles speciell person och då måste ju farmor försöka.

Jag hittade Charlie vest. Sedan dök jag in i garnlagret och kom ut med Drops Lima, i passande grovlek.


Modellen har visserligen ingen dragkedja, men den kan man själv fixa till. Jag gillar raglanskärningen och som extra bonus fick jag även göra fickor. Detta mönstret var ett betalmönster. Det är ett bra mönster med många storlekar från nyfödd till 10 år. Så jag kommer att kunna använda det flera gånger.

Lima är ett Dropsgarn som jag gillar och gärna använder till vardagsplagg. Lagom grovlek, lätt att sticka med och fina färger, både naturella och färgade. Plaggen blir varma och håller länge.

Ytterligare ett plus var att garnlagret krympte med ett par nystan. Det är kanske inte den roligaste färgen till en liten tös, så ugglan fick lysa upp lite.


4 kommentarer:

Katrina sa...

Åh vilken fin väst!

Katrina sa...

Åh vilken fin väst!

Heidi sa...

Ja, visst är det konstigt när det är så varmt ute i september. Jag har ingen trädgård, men dagsljuset ute är helt fel för den pågående värmeböljan eftersom det säger "höst", när det känns som sommar ute:) Men visst är det härligt med fina höstar med kalla, klara dagar ute - om det nu blir en sådan höst:)

Vilken söt liten väst! Kul att du överväger att sticka den igen i större storlekar till samma mottagare, eftersom det säger rätt mycket om hur användbar en väst kan vara:)

Jag tycker att det här med att köpa/inte köpa mönster är en intressant diskussion. Visst kan det vara dyrt att köpa enstaka mönster, men samtidigt älskar jag att se den enorma kreativitet som finns i stickvärlden, och som bland annat tar sig uttryck i mönster i alla möjliga former:)

Garnhumlan sa...

Det här är ett bra mönster, väl värt att betala för. Och då betalar jag gärna en slant, jag vet hur mycket arbete som krävs för att få till ett riktigt bra mönster. Dessutom kan man se det som en sorts kvalitetsgaranti. Betalar man kan man förvänta sig att beskrivningen är korrekt, vilket jag inte tycker man kan begära på samma sätt om det är gratis. Håller med - en intressant diskussion.