fredag 22 mars 2013

Praktisk sjöborre, beskrivning till tehuva




Jag gör gärna en kanna te, speciellt när det är lite ruggigt, som nu. Ofta hinner den sista halvan av kannan svalna innan jag hunnit dricka upp. Därför har jag länge funderat på att göra en tehuva.
Jag har letat på Ravelry, men inte hittat någon som har passat mig. Så, då fick jag göra en efter eget huvud.
Jag hade garn efter ett projekt som jag rivit upp och som till en del består av kortare bitar. För att isolera maximalt behöver man en stickteknik som använder så mycket garn som möjligt. Jag hittade den här, på engelska kallad Broken rib, avbruten resår på svenska?

Lägg upp ett antal maskor jämnt delbart med 4+1.
Alla följande varv: 1 r,* 2 a, 2 r.* Upprepa * till *.


Så här gjorde jag till min kanna som är 55 cm i omkrets.
Garn: Dubbelt Drops Nepal. 85 gram
Stickor: 4,5 mm.

Lägg upp 41 m och sticka fram och tillbaka i avbruten resår tills du stickat nästan lika långt som kannan är hög. Prova, så att det stickade räcker lagom runt halva kannan.
Minskningsvarv 1: 1 r, 2 m tills avigt, *1 r, 3 m tills avigt*. Upprepa * till * tills 2 m återstår. 1 a, 1 r. (23 maskor)
Sticka ett udda antal varva i resår 1 r, 1 a. (Jag gjorde 5 varv)
Minskningsvarv 2: 1 r, *2 m tills rätt*. Upprepa * till * varvet ut. (11 m)
Sticka ett udda antal varv slätstickning: 1 varv a, 1 varv rätt. (Jag gjorde 3 varv)
Minskningsvarv 3: 1 r, 2m tills 5ggr, 1 r. (7 m)
1 varv avigt.
Maska av.

Eftersom tekannor ser olika ut får man mäta och prova på kannan om det verkar passa. När du är nöjd sticka en likadan bit till.
Montering: Sy ihop bitarna kant i kant. Lämna öppet för pip och handtag, och knoppen på locket.

Sjöborre, skal

Jag är nöjd med min tehuva. Teet håller sig varmt förvånansvärt länge.

Ha en trevlig helg med en varm kopp te och en rolig stickning!

6 kommentarer:

Karin sa...

Vilken perfekt thehuva och snygg! Håller med om att den liknar en sjöborre, ha en härlig fredag Karin

Leena sa...

Vilken häftig tehuva! Den ser verkligen ut som en sjöborre. En trevlig handarbetshelg till dej med.

Heidi sa...

Så praktiskt! och så snygg den är! och vilket passande namn:)

Melody and M.E sa...

Så bra idé! Nu lägger jag grytlappar och kökshandduken runt tekannan, men det ska det bli ändring på!
Tack för mönstret, så snyggt!
Kram
Melodys matte

Alviti sa...

Vilken trevlig blogg jag trillade in på nu då!! I framtiden vill jag lära mig sticka. Kul med inspiration!

ANNEPÅLANDET sa...

Så fin! Sånn skal jeg lage!