söndag 7 oktober 2012

Sommar, höst eller kanske vinter?


Det känns faktiskt som höst. Men det är fortfarande sommar, meteorologiskt sett. Just nu har vi tydligen tre årstider, här i landet. Sommar här nere i söder och vinter längst upp i fjällkedjan och däremellan höst. Ganska häftigt!
Vill du följa årstidernas växlingar kan du titta in hos SMHI.

Tittar man i trädgårdslandet är det i alla fal klart eftersäsong. Jag vet att bilden inte är någon höjdare, men man ser i alla fall att nu återstår det mest att städa och höstgräva.



 Oavsett vilken årstid som gäller, så blir det mörkt tidigt och man kan sitta i soffan, tända ljus och sticka.
Här är mitt senaste projekt, Driftwood. Enligt samma princip som lintunikan jag skrev om för några inlägg sedan. Uppifrån och ner, 'isydda' ärmar och inga sömmar alls.



Extra fint blir det här i övergången mellan ärm och bål - ränderna stämmer perfekt.


Jag stickar i Cascade 220 Heathers, mer detaljer finns här.

Oj, höll ju på att glömma att tacka för snälla kommentarer om koftan och dottern i förra inlägget.
Tack så väldigt mycket! Ha det gott!

3 kommentarer:

Linda sa...

Fina färger på din tröja!
Jag gillar den här årstiden, det är så mysigt att kunna tända ljust och en brasa så även om det är sommar metrologiskt så är det höst i sinnet. :)
Tack för kommentarerna om mina Lingon-halvvantar!

Unknown sa...

nydelige farger i hagen nå. ;-)

Mia stickar sa...

Jag gillar också den här årstiden när allt lugnar ner sig. Det blir legitimt att sitta i soffan och sticka. På sommaren ska man hinna med att städa inne, klippa gräset, rensa ogräs.......
Nu la jag mönstret bland mina favoriter men jag måste sticka mina stora projekt klart innan jag börjar med nåt nytt! GIllar din färgkombination!