söndag 18 mars 2012

En nytt par strumpor



Ett litet strumpprojekt att sticka emellan med.
Jag har ett tag tänkt att göra ett litet test för att se hur mycket strumpa man kan få för ett nystan garn. Här har man verkligen nytta av att sticka från tårna - då kan ju skaften bli så långa som de blir, tills garnet tar slut.



Garn: Drops Fabel, färg 623pl, Rose mist. Ett nystan på 50 g, 205 meter.
Stickor: Foten är stickad med strumpstickor 2 mm, skaftet med 2,5 mm.
Mönster: Humlans eget. Jag experimenterar med olika metoder för hälen. Återkommer med en beskrivning senare.





Jag tycker att skaftet blir alldeles lagom långt för en strumpa som man använder under den varmare delen av året. Passar bra med rullkant som avslutning. Se upp så att avmaskningen inte blir för stram.


Har man mindre fötter än jag som har 38 - 39, kan skaftet till och med bli lite längre.


Nu vill jag prova att göra de här i en lite vårligare färg ( = grönt, såklart!).

2 kommentarer:

Tina sa...

Hej, roligt att hitta till din blogg. Jag ser att du också gillar att sticka sockar från tån och upp. Sockar är det som är roligast att sticka, tycker jag.
Har du provat på min hälvariant någon gång? I vänsterkanten på min blogg fins några korta instruktionsfilmer, om du är intresserad.

Rosenvante sa...

Ganska fantastiskt att ett nystan på 50 g kan bli ett par sockor, jag har aldrig vågat sticka ett par om jag inte hade minst 100 g, men nu vet jag ju att det fungerar, tack.