torsdag 13 oktober 2011

Tea Leaves Cardigan


Nu är den klar. Och inte bara det, den är väl provad och har visat sej vara en favorit.


Mönstret är Tea Leaves Cardigan av Melissa La Barre. Eller det började i alla fall så. Under ett uppehåll i stickandet försvann beskrivningen och den sista halvan av koftan stickade jag efter eget gottfinnande. Jag tror ändå att den är ganska lik orginalet. Gillar enkelheten i modellen. Har gjort knappar hela vägen ner, i stället för endast tre som orginalet har, jag brukar trivas bäst så. Koftan är lite svagt formad efter midjan, det gillar jag. Funderar ännu på om den är lite väl utringad för att ha som höst - vinterkofta. Kanske skulle jag virka en rad smygmaskor innanför halsringningen? Vad tycker du?



Garnet Lorna's Laces Shepherd Worsted i färgen Cookie's Deep Dark Secret. Jag tror att det är garnet som gör att jag gillar koftan så mycket. Färgen är underbar, jag skulle kalla den midnattsblå. Alldeles lagom melerad för att skapa liv i färgen. Och underbart mjuk känsla, inte det minsta stickig. 

7 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg synes jakken er kjempefin. Jeg ville ikke gjort noe mer med den fordi jeg likte så godt utringningen. Du kan strikke deg et fint sjal til å legge rundt halsen når det blir kaldt. :))

Stickorren sa...

Ja, den är fin, och färgen är helt underbar! Jag hade gjort den mindre urringad, men så är jag frusen om just nacken...Det är fint med uringningen när man kan ha det.Men som föregående föreslog en schal till.

Tina sa...

Åh,så snygg den blev!
Det garnet är underbart jag köpte några härvor av Garnkorgen till en
Vine Yoke Cardigan. Tyvärr tyckte jag den koftan verkade svår så garnet har blivit liggandes.

Ullgarnet sa...

Jättefin kofta, väldigt fin färg på garnet.

Mia stickar sa...

Den ser ju jättefin ut, både färgen och modellen och modellen i koftan!

sanna sa...

Åh, den är underbar. Tror som du att det är färgen som gör koftan.

disa sa...

Väldigt fin! =)