måndag 31 oktober 2011

Sugered Violets sjal

Tre bilder, ingen ger riktig rättvisa åt sjalen, 'Sugered Violets'. Jag tycker om den här typen av sjalar, stickad från nacken och neråt med flera maskors ökning varje varv, vilket ger en mera avlång form på sjalen. Men framförallt gillar jag enkelheten. Slätstickning med några hålrader och en genombruten kant nederst.
Mönstret ingår i en serie på fem - Be Mine Collection, av Rose Beck. Det var lätt att följa och det går lätt att förändra storleken efter egna önskemål.

Garnet jag valde är Opals handfärgade sockgarn i färgen Wasserspiele. Kvaliteten är densamma som Opals andra sockgarner. Jag tycker färgerna är fina och kommer att prova att sticka strumpor i det. Till sjal är det också helt OK, lite strävt kanske.
Stickor: 3,5 mm rundstickor.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Dette sjalet var fint og nydelig i fargene. :))

teresa sa...

Vilken vacker sjal, både färg o modell. Jag håller med dig om enkelheten, oftast är det enkla också finast. Spetssjalar i all ära men jag tröttnar på dem.